vr. sep 24th, 2021

Online marketing. Het lijkt wel of ieder bedrijf op dit moment aan de slag is met online marketing of hier wat mee ‘moet’. Maar wat? Dat is de grote vraag. Er zijn namelijk enorm veel online marketing kanalen beschikbaar tegenwoordig. Hieronder enkele voorbeelden:

  • SEO: zoekmachine optimalisatie. Het beter gevonden krijgen van je website in de gratis posities in Google;
  • SEA: Google adverteren, maar naast in de zoekmachine ook in het display-netwerk en in YouTube;
  • Social: op vrijwel ieder social media kanaal kun je zowel gratis posts plaatsen als adverteren om je doelgroep te bereiken. Doe jij dit al?;
  • CRO: Niet echt een kanaal maar toch wel belangrijk. Namelijk conversie optimalisatie;
  • Content: content is king toch? Door middel van het schrijven van content en het delen hiervan kun je jouw doelgroep zeker bereiken;
  • Video: Niet voor niets schieten platformen als YouTube, TikTok, Snapchat etc. uit de grond. Mensen vinden het fijn om videos te consumeren. Ze verkiezen dit vaak boven tekst. Snap ik wel, het is vaak minder saai;
  • Podcasten: Ook podcasts worden steeds populairder. Heb je dit online kanaal al geprobeerd?

Maar welk online marketing kanaal moet ik inzetten voor mijn bedrijf?

Je kan je advies inwinnen bij een partij met veel verstand van online marketing. Bijvoorbeeld bij een bureau als Maatwerk Online online marketing. Maar ik kan me ook voorstellen dat je er zelf eerst meer vanaf wil weten. Laten we uit bovenstaande lijst twee kanalen pikken om de verschillen te zien. SEO vs. SEA.

SEO VS. SEA – Wat zijn de verschillen?

De termen SEO en SEA zijn nu als het goed is bekend bij je. Maar welk kanaal kies ik nu wanneer? Ten eerste kun je onthouden dat je SEO inzet als je een lange termijn strategie hebt. SEO is namelijk het optimaliseren van je website voor betere posities in Google. Denk aan het optimaliseren van de techniek, de content en de online autoriteit (de backlinks van je website). Je kan je voorstellen dat dit iets is wat tijd vergt. Zo zie je bij SEO campagnes vaak na 6 tot 12 maanden pas goede resultaten. Maar, als het zover is dan krijg je er wel wat voor terug. Namelijk: ‘gratis bezoekers’. SEA daarentegen werkt direct. Als je een advertentie-campagne maakt en live zet dan kun je direct genieten van bezoekers. Het nadeel hiervan is echter wel. Je betaalt per klik. Voor iedere bezoeker die dit oplevert betaal je een bedrag aan de zoekmachine. Maar goed, als deze betaling jou nog meer geld oplevert in de vorm van omzet of een nieuwe klant dan is die dit natuurlijk meer dan waard!

Door Redactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *